Na internetu kolují návody, rady a nezaručené tipy na to, jak se vyhnout placení pokuty za jízdu na černo v autobusech MHD (Praha), vlacích, tramvajích či v pražském metru. Dozvíte se, že někteří lidé se při chycení revizorem vymluví na to, že zapoměli "lítačku", roční kupon nebo nějaký druh "režijky" doma či v zaměstnání a pokusí se tak svůj prohřešek ukecat. Faktem je, že jen málokdy, jestli vůbec někdo, se svou chabou výmluvou uspěje. Někteří nabádají počkat na to, až dojde k promlčení pokuty, ale zapomínají na to, že čím déle se čeká, tím více za jízdu na černo následně zaplatíte. Jde v řádu o stovky procen navýšení původní pokuty a to nejen v případě černého pasažérství v městských hromadných prostředcích v Praze, ale i dalších českých městech. To už vůbec nehovořím o variantě, že MHD (dopravní podnik či přímo městský úřad) daného města prodá tuto pohledávku novému věřiteli, který si přihodí nemalou provizi a velmi rychle prokáže mnohem důslednější postup vymáhání pohledávky za jízdu na černo.
Jak již bylo řečeno výše, vyhnout se pokutě je prakticky nemožné, tedy pokud třeba neutečete nebo se nepokusíte revizora ignorovat. To si mohou dovolit především dvoumetroví jedinci s muskulaturou, ale ti obvykle ani nejsou kontrolování, natož pokutováni. Nehledě na to, že například v pražském metru jsou revizoři doprovázeni policií (měští policisté) a to jde již do tuhého. Neznám praxi, ale někteří černí pasažéři si v případě chycení revizorem nechají napsat pokutu, ale po opuštění dopravního prostředku si od některého z cestujících koupí za pár korun projetou (končící) jízdenku a s tou pak jdou do nějaké revizorské centrály, kde podají stížnost a předloží platný (projetý) kupon. Jen tak mimochodem, mobilní aplikace Fare2bandit vám umožní vyhnout se pokutám za jízdu načerno jednoduše tak, že se díky její funkčnosti dozvíte o polohách revizorů v MHD Praha, ale i dalších českých městech. Tato aplikace je dostupná jak pro android, tak windows či apple itunes aplikace.
Spousta dotazů směřuje na možnost nechat vystavenou pokutu promlčet a doufat tak v její zrušení. Prakticky je to však trochu jinak a dopravní podniky, revizoři či věřitelé se chovají mnohem prozíravěji. Faktem je, že promlčení u pokut uložených v prostředcích hromadné dopravy za jízdu na černo nastává po jednom roce od spáchání uvedeného přestupku. Dopravní podniky však na tuto lhůtu pamatují a jejich konání je směřováno k soudu, kde podají žalobu o zaplacení pokuty za jízdu bez platné jízdenky. Soud zpravidla vydá rozhodnutí o povinnosti zaplatit dlužnou pokutu a náklady soudního řízení, jež tímto nabylo právní moci.
Při psaní příspěvku jsem pro vás našel několik konrétních příkladů potrestání černých pasažérů. Na serveru iDnes vyšel již před lety článek o tom, jak mladá dívka měla zaplatit za jednu jízdu načerno tisíce korun, což vymahačům zatrhnul až soud. Postup dopravního podniku za jízdu v tramvaji na černo byl v tomto případě vyhodnocen jako neadekvátní a pokuta přemrštěná. Prozměna na webu tn.cz se dozvíte, že někteří cestující využívají bezplatnou mobilní aplikaci, která umožňuje, aby se jednotiví cestující v MHD informovali o číhajících revizorech ve všech dopravních prostředcích. Způsob, jak se vyhnout pokutám za černou jízdu je tak opět povýšen.
Je potřeba zmínit, že limity u pokut za jízdu načerno se liší dle města, dopravního podniku a nezřídka i období. Maximální výše pokuty tedy nejde jednoznačně stanovit, nicméně jde ji dohledat v aktuálních cenících pokud v MHD u jednotlivých dopravních podniků v čr. Již před lety vyšel nový zákon, který stanovil maximální pokutu za jízdu na černo bez platné jízdenky až na 1500 korun. Tento zákon byl již novelizován a například DPP Praha přitvrdil a pokuta za jízdu načerno v MHD se od 1. ledna 2014 zvýšila, nicméně ponechána zůstala snížená sazba 800 Kč v případě zaplacení pokuty na místě přímo revizorovi.
Rok | Počet černých pasažérů | Výdělek DPP na pokutách |
---|---|---|
2013 (za 1. pololetí)
|
127 871
|
cca 52 mil. Kč
|
2012 | 280 139 | cca 133 mil. Kč |
2011 | 262 149 | cca 128 mil. Kč |